خانه » مهدویت » آيا غايب شدن امام زمان (عليه السلام) در روايات صحيح شيعه پيش بينی شده است؟

آيا غايب شدن امام زمان (عليه السلام) در روايات صحيح شيعه پيش بينی شده است؟

 

توضيح سؤال:

رواياتي‌كه در موضوع غيبت حضرت مهدي (عجل الله تعالي فرجه الشريف» آمده، براي آن حضرت دو غيبت (صغري و كبرا) را بيان كرده اند. سؤال اين است كه آيا روايات اين موضوع صحيح هستند يانه؟ خواهشمنديم با ذكر روايات صحيح به اين سؤال پاسخ دهيد.

پاسخ:

طبق بررسي انجام شده، رواياتي كه موضوع غيبت امام زمان (عجل الله تعالي فرجه الشريف) را بيان مي‌كنند، به دو دسته تقسيم مي‌شوند:

دسته نخست دو مقطع از غيبت (صغرا و كبرا) را پس از ديگري، براي آن حضرت ذكر كرده اند.

دسته دوم نيز بيانگر غيبت طولاني براي ايشان است كه طبعا اشاره به غيبت كبراي آن حضرت دارد.

و نكته قابل توجه اين كه در هر دو دسته، روايات صحيح وجود دارد و روايات اين موضوع در حد استفاضه است؛ از اين جهت نيازي به بررسي سندي هم نيست ولي از آنجايي كه در متن سؤال، آوردن روايات صحيح درخواست شده، در هر دسته يك روايت را بررسي سندي كرده ايم و از بررسي اسناد بقيه روايات به خاطر پرهيز از اطاله كلام صرف نظر كرده ايم.

اما قبل از بيان روايات، كلمات علماي شيعه را در صحت اين روايات ذكر مي‌كنيم:

سخنان علماي شيعه در صحت روايات اين موضوع

علماي شيعه بعد از اين كه روايات اين موضوع را در كتابهاي شان آورده اند، به صحت اسناد و متواتر بودن اين روايات تصريح كرده اند. به سخنان برخي از بزرگان اشاره مي‌كنيم.

1. محمد بن ابراهيم نعماني (متوفاي360هـ)

ايشان يكي از علماي عظيم القدر شيعه است و پس از اين كه روايات موضوع غيبت را در كتاب «الغيبة» ذكر كرده،‌ مي‌نويسد:

هذه الأحاديث التي يذكر فيها أن للقائم (عليه السلام) غيبتين أحاديث قد صحت عندنا بحمد الله، وأوضح الله قول الأئمة (عليهم السلام) وأظهر برهان صدقهم فيها،

اين رواياتي كه مي‌گويند براي قائم عليه السلام دو تا غيبت است،‌ در نزد ما بحمد الله صحت شان ثابت شده است. خداوند متعال گفتار ائمه و برهان درست شان را در باره غيبت روشن و ظاهر ساخت.

النعماني، أبي عبد الله محمد بن ابن إبراهيم بن جعفر الكاتب المعروف ب‍ ابن أبي زينب النعماني (متوفاي360ه‍ـ)،‌الغيبة،‌ ص 179، تحقيق: فارس حسون كريم، ناشر: أنوار الهدى،‌ چاپخانه: مهر – قم، چاپ: الأولى1422

2. شيخ صدوق (متوفاي 381هـ)

شيخ صدوق رحمة‌ الله عليه نيز مي‌نويسد:

وأنه قد غاب كما جاءت الاخبار في الغيبة فإنها جاءت مشهورة متواترة وكانت الشيعة تتوقعها وتترجاها كما ترجون بعد هذا من قيام القائم عليه السلام بالحق وإظهار العدل . ونسأل الله عز وجل توفيقا وصبرا جميلا برحمته.

امام زمان عليه السلام غايب شده است؛ چنانچه روايات در باره غيبت آن حضرت آمده است. اين روايت مشهور و متواتر است شيعه متوقّع آن غيبت است و به آن اميدوار است، زيرا رجاء واثق دارد كه قائم عليه السّلام پس از آن قيام خواهد كرد و عدل و داد را ظاهر خواهد ساخت. از رحمت واسعه حقّ درخواست توفيق و صبر جميل مى‏نمائيم.

الصدوق، ابوجعفر محمد بن علي بن الحسين (متوفاى381هـ)، كمال الدين و تمام النعمة، ص94، ناشر:‌ اسلامية ـ تهران‏، الطبعة الثانية‏، 1395 هـ.

3. شيخ مفيد (متوفاي 413هـ)

شيخ مفيد در كتاب «الارشاد» مي‌فرمايد: قبل از اين كه حضرت به دنيا بيايد در باره غيبت و ظهورش خبر داده شده و اين روايات مستفيض است:

وَكَانَ الْخَبَرُ بِغَيْبَتِهِ ثَابِتاً قَبْلَ وُجُودِهِ وَبِدَوْلَتِهِ مُسْتَفِيضاً قَبْلَ غَيْبَتِهِ وَهُوَ صَاحِبُ السَّيْفِ مِنْ أَئِمَّةِ الْهُدَى عليه السلام وَالْقَائِمُ بِالْحَقِّ الْمُنْتَظَرُ لِدَوْلَةِ الْإِيمَانِ وَلَهُ قَبْلَ قِيَامِهِ غَيْبَتَانِ إِحْدَاهُمَا أَطْوَلُ مِنَ الْأُخْرَى كَمَا جَاءَتْ بِذَلِكَ الْأَخْبَارُ فَأَمَّا الْقُصْرَى مِنْهُمَا فَمُنْذُ وَقْتِ مَوْلِدِهِ إِلَى انْقِطَاعِ السِّفَارَةِ بَيْنَهُ وَبَيْنَ شِيعَتِهِ وَعَدَمِ السُّفَرَاءِ بِالْوَفَاةِ وَأَمَّا الطُّولَى فَهِيَ بَعْدَ الْأُولَى وَفِي آخِرِهَا يَقُومُ بِالسَّيْفِ.

و خبر غيبت و ظهور دولتش پيش از به دنيا آمدن و غيبت آن حضرت ثابت و در كتابها بسيار و به حد استفاضة رسيده است، و در ميان ائمه دين عليهم السّلام او است كه صاحب شمشير و قيام‏ كننده بحق، و همگى چشم به راه دولت ايمان او هستند.

و پيش از قيام، آن حضرت دو غيبت دارد كه يكى طولاني تر از ديگرى است چنانچه اخبار بدان مضمون رسيده، اما غيبت كوتاه و صغراى او از زمان به دنيا آمدنش بود تا آنگاه كه سفارت و وساطت ميان او و شيعيان قطع شد، و وسائط و سفراء عاليقدر آن حضرت به واسطه فوت از ميان رفتند، و اما غيبت طولانى (و كبرى) پس از نخستين غيبت اوست، و در پايان آن زمان بشمشير قيام خواهد فرمود.

البغدادي، الشيخ المفيد محمد بن محمد بن النعمان، العكبري ، (متوفاي 413هـ)، الإرشاد في معرفة حجج الله على العباد، ج2، ص340، تحقيق : مؤسسة آل البيت عليهم السلام لتحقيق التراث، ناشر : دار المفيد للطباعة والنشر والتوزيع – بيروت – لبنان، سال چاپ : 1414 – 1993 م

4. ابو الحسن الإربلي (متوفاى693هـ)

اربلي نيز همانند شيخ مفيد روايات غيبت امام زمان عليه السلام را مستفيض مي‌داند:

وكان الخبر بغيبته ثابتا قبل وجوده ، وبدولته مستفيضا قبل غيبته، وهو صاحب السيف من أئمة الهدى عليهم السلام ، والقائم بالحق والمنتظر لدولة الايمان وله قبل غيبتان ، أحدهما أطوال من الأخرى ، كما جاءت بذلك الاخبار

الإربلي، أبي الحسن علي بن عيسي بن أبي الفتح (متوفاى693هـ)، كشف الغمة في معرفة الأئمة، ج3، ص 244، ناشر: دار الأضواء ـ بيروت، الطبعة الثانية، 1405هـ ـ 1985م.

5. علامه حلي (متوفاي726هـ)

علامه حلي نيز مي‌فرمايد:

وكان الخبر بغيبته ثابتا قبل وجوده وبدولته مستفيضا قبل غيبته وهو صاحب السيف من أئمة الهدى عليهم السلام والقائم بالحق المنتظر لدولة الايمان وله قبل قيامه غيبتان : إحديهما أطول من الأخرى كما جاءت بذلك الاخبار…

الحلي، حسن بن المطهر (متوفاي726هـ)، المستجاد من كتاب الارشاد، ص 232، ناشر: مكتب آية الله العظمى المرعشي النجفي – قم، سال چاپ : 1406

بنا براين، روايات غيبت آن حضرت در نز علماي شيعه مستفيض و صحيح است و هيچگونه ابهامي در آنها وجود ندارد.

صدور اخبار موضوع غيبت امام زمان (ع) از سوي معصومين (ع)

نكته مورد توجه ديگر اين است كه روايات موضوع غايب شدن امام زمان عليه السلام بعد از تولد، از ناحيه هر يكي از معصومين عليهم السلام از وجود مبارك رسول خدا گرفته تا امام حسن عسكري عليهم السلام صادر شده و علماي شيعه آنها را در كتب شان نقل كرده اند.

مرحوم قطب رواندي در اين باره مي‌نويسد:

وقد أخبر بغيبته رسول الله صلى الله عليه وآله ثم أمير المؤمنين عليه السلام ثم الحسن ثم الحسين ثم علي بن الحسين ، ثم محمد بن علي ، ثم جعفر بن محمد ، ثم موسى بن جعفر ، ثم علي بن موسى ، ثم محمد بن علي ، ثم علي بن محمد ، ثم الحسن ابن علي صلوات الله عليهم أجمعين .

از غايب شدن حضرت مهدي عليه السلام، رسول خدا، اميرمؤمنان، امام حسن، امام حسين، علي بن الحسين … حسن بن علي عسكري خبر داده اند.

الراوندي، قطب الدين (متوفاى573هـ)، الخرائج والجرائح، ج2، ص953، تحقيق ونشر: مؤسسة الإمام المهدي عليه السلام ـ قم، الطبعة: الأولى، 1409هـ.

اگر هريكي از آن بزرگواران در موضوع غيبت ايشان فقط يك روايت فرموده باشند، دوازده روايت مي‌شود در حالي كه از هريكي آنها چند روايت در اين موضوع نقل شده است.

ما در اين نوشتار برخي از روايات را نقل كرده ايم.

دسته اول: دو غيبت براي امام زمان

يك دسته از روايات تصريح دارند كه آن حضرت دو تا غيبت دارد؛ يكي غيبت صغري و ديگري غيبت كبرا :

1. روايت امام صادق (ع): (سند صحيح)

مرحوم کليني با سند صحيح از امام صادق عليه السلام نقل مي‌کند که حضرت مهدي داراي دو غيبت كوتاه و طولاني خواهد بود:

مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْحُسَيْنِ عَنِ ابْنِ مَحْبُوبٍ عَنْ إِسْحَاقَ بْنِ عَمَّارٍ قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ عليه السلام‏ لِلْقَائِمِ‏ غَيْبَتَانِ‏ إِحْدَاهُمَا قَصِيرَةٌ وَ الْأُخْرَى طَوِيلَةٌ الْغَيْبَةُ الْأُولَى لَا يَعْلَمُ بِمَكَانِهِ فِيهَا إِلَّا خَاصَّةُ شِيعَتِهِ وَ الْأُخْرَى لَا يَعْلَمُ بِمَكَانِهِ فِيهَا إِلَّا خَاصَّةُ مَوَالِيهِ.

براي قائم عليه السلام دو غيبت است که يکي کوتاه و ديگري طولاني خواهد بود. در غيبت اول کسي جايگاه او را نمي‌داند؛ مگر شيعيان خاص آن حضرت و در غيب ديگر کسي جايگاهش را نمي‌داند؛ مگر خادمان خاص ايشان.

الكليني الرازي، أبو جعفر محمد بن يعقوب بن إسحاق (متوفاى328 هـ)، الأصول من الكافي، ج‏1، ص340، ناشر: اسلاميه‏، تهران‏، الطبعة الثانية،1362 هـ.ش.

بررسي سند روايت:

الف: محمد بن يحيي العطار:

نجاشي مي‌گويد: او بزرگ شيعيان در زمان خود، شخصيت برجسته آنان بود وي مورد اعتماد و اطمينان و احاديث بسياري از او نقل شده است:

شيخ أصحابنا في زمانه، ثقة، عين، كثير الحديث…

النجاشي الأسدي الكوفي، ابوالعباس أحمد بن علي بن أحمد بن العباس (متوفاى450هـ)، فهرست أسماء مصنفي الشيعة المشتهر ب‍ رجال النجاشي، ص353، تحقيق: السيد موسي الشبيري الزنجاني، ناشر: مؤسسة النشر الاسلامي ـ قم، الطبعة: الخامسة، 1416هـ.

ب: محمد بن الحسين أبي الخطاب:

نجاشي مي‌گويد: وي فرد با عظمت در ميان علماي شيعه بوده و بسيار گرانقدر است. او روايات زيادي نقل کرده و مورد اعتماد و داراي شخصيت برجسته بود. تأليفات خوبي داشت و روايات او اطمينان آور است:

جليل من أصحابنا، عظيم القدر، كثير الرواية، ثقة، عين، حسن التصانيف، مسكون إلى روايته…

رجال النجاشي، ص334.

و شيخ طوسي او را با عنوان «کوفي ثقه» ياد مي‌کند:

كوفي، ثقة.

الطوسي، الشيخ ابوجعفر، محمد بن الحسن بن علي بن الحسن (متوفاى460هـ)، رجال الطوسي، ص379، تحقيق: جواد القيومي الأصفهاني، ناشر: مؤسسة النشر الاسلامي ـ قم، الطبعة: الأولى، 1415هـ.

 ج: حسن بن محبوب:

شيخ طوسي مي‌گويد که وي اهل کوفه و مورد اعتماد است. بسيار گرانقدر و يکي از ارکان چهارگانه عصر خويش بوده است:

كوفي، ثقة. وكان جليل القدر، يعد في الأركان الأربعة في عصره.

الطوسي، الشيخ ابوجعفر، محمد بن الحسن بن علي بن الحسن (متوفاى460هـ)، الفهرست، ص96، تحقيق: الشيخ جواد القيومي،‌ ناشر: مؤسسة نشر الفقاهة،‌ چاپخانه: مؤسسة النشر الإسلامي، الطبعة الأولى1417

د: إسحاق بن عمار بن حيان الساباطي الصيرفي:

شيخ طوسي او را ثقه دانسته است:

إسحاق بن عمار، ثقة، له كتاب.

رجال الطوسي، ص331

نتيجه: اين روايت صحيح است.

2. روايت امام سجاد عليه السلام

روايت ديگر كه دو مقطع از غيبت را براي امام زمان عليه السلام بيان كرده، از امام سجاد عليه السلام اين گونه نقل شده است.

حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ عِصَامٍ الْكُلَيْنِيُّ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ يَعْقُوبَ الْكُلَيْنِيُّ قَالَ حَدَّثَنَا الْقَاسِمُ بْنُ الْعَلَاءِ قَالَ حَدَّثَنَا إِسْمَاعِيلُ بْنُ عَلِيٍّ الْقَزْوِينِيُّ قَالَ حَدَّثَنِي عَلِيُّ بْنُ إِسْمَاعِيلَ عَنْ عَاصِمِ بْنِ حُمَيْدٍ الْحَنَّاطِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ قَيْسٍ عَنْ ثَابِتٍ الثُّمَالِيِّ عَنْ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ علي السلام أَنَّهُ قَالَ فِينَا نَزَلَتْ هَذِهِ الْآيَةُ وَ أُولُوا الْأَرْحامِ بَعْضُهُمْ أَوْلى‏ بِبَعْضٍ فِي كِتابِ اللَّهِ وَ فِينَا نَزَلَتْ هَذِهِ الْآيَةُ وَ جَعَلَها كَلِمَةً باقِيَةً فِي عَقِبِهِ وَ الْإِمَامَةُ فِي عَقِبِ الْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ عليه السلام إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ وَ أَنَّ لِلْقَائِمِ مِنَّا غَيْبَتَيْنِ إِحْدَاهُمَا أَطْوَلُ مِنَ الْأُخْرَى أَمَّا الْأُولَى فَسِتَّةُ أَيَّامٍ أَوْ سِتَّةُ أَشْهُرٍ أَوْ سِتُّ سِنِينَ وَ أَمَّا الْأُخْرَى فَيَطُولُ أَمَدُهَا حَتَّى يَرْجِعَ عَنْ هَذَا الْأَمْرِ أَكْثَرُ مَنْ يَقُولُ بِهِ فَلَا يَثْبُتُ عَلَيْهِ إِلَّا مَنْ قَوِيَ يَقِينُهُ وَ صَحَّتْ مَعْرِفَتُهُ وَ لَمْ يَجِدْ فِي نَفْسِهِ حَرَجاً مِمَّا قَضَيْنَا وَ سَلَّمَ لَنَا أَهْلَ الْبَيْت.

ثابت ثمالى از امام چهارم روايت كرده است كه فرمود آيه: وَ أُولُوا الْأَرْحامِ … در باره ما نازل شده و نيز آيه: وَ جَعَلَها كَلِمَةً باقِيَةً فِي عَقِبِهِ؛ امامت در نسل حسين است تا روز قيامت، در باره ما نازل شده است. و به راستى براى قائم از ما دو غيبت است كه يكى از ديگرى طولاني تر است اولى شش روز يا شش ماه يا شش سال است و ديگرى طول كشد تا بيشتر قائلين بآن از آن برگردند و بر آن ثابت نماند مگر كسى كه يقين او قوى و معرفتش درست باشد و در دلش گرفت و گيرى نباشد از آنچه ما حكم ميكنيم و تسليم ما اهل بيت باشد.

الصدوق، ابوجعفر محمد بن علي بن الحسين (متوفاى381هـ)، كمال الدين و تمام النعمة، ج‏1، ص324، ناشر:‌ اسلامية ـ تهران‏، الطبعة الثانية‏، 1395 هـ.

3. روايت امام باقر عليه السلام

نعماني صاحب كتاب «الغيبة» روايات متعددي در اين زمينه نقل كرده و از جمله از امام باقر عليه السلام آورده است كه آن حضرت دو غيبت دارد:

حدثنا أحمد بن محمد بن سعيد، قال: حدثنا علي بن الحسن، قال: حدثنا عبد الرحمن بن أبي نجران، عن علي بن مهزيار، عن حماد بن عيسى، عن إبراهيم بن عمر اليماني، قال: سمعت أبا جعفر (عليه السلام) يقول:إِنَّ لِصَاحِبِ هَذَا الْأَمْرِ غَيْبَتَيْنِ وَسَمِعْتُهُ يَقُولُ لَا يَقُومُ الْقَائِمُ وَلِأَحَدٍ فِي عُنُقِهِ بَيْعَة.

ابراهيم بن عمر يمانىّ گويد: از امام باقر عليه السّلام شنيدم كه مى‏فرمايد: «همانا صاحب اين امر را دو غيبت است و نيز شنيدم مى‏فرمايد: قائم در حالى قيام نمى‏كند كه براى كسى بر گردن او بيعتى باشد». (يعنى تابعيّت هيچ دولتى را ندارد)

كتاب الغيبة – محمد بن إبراهيم النعماني ، ص 176، ح3

4. روايت امام صادق عليه السلام

در روايت ديگر امام صادق عليه السلام نيز به موضوع دو غيبت حضرت تصريح مي‌كند:

وَ أَخْبَرَنَا أَحْمَدُ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ سَعِيدٍ قَالَ حَدَّثَنَا الْقَاسِمُ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ الْحَسَنِ بْنِ حَازِمٍ مِنْ كِتَابِهِ قَالَ حَدَّثَنَا عُبَيْسُ بْنُ هِشَامٍ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ جَبَلَةَ عَنْ إِبْرَاهِيمَ بْنِ الْمُسْتَنِيرِ عَنِ الْمُفَضَّلِ بْنِ عُمَرَ الْجُعْفِيِّ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ الصَّادِقِ عليه السلام قَالَ إِنَّ لِصَاحِبِ هَذَا الْأَمْرِ غَيْبَتَيْنِ إِحْدَاهُمَا تَطُولُ حَتَّى يَقُولَ بَعْضُهُمْ مَاتَ وَ بَعْضُهُمْ يَقُولُ قُتِلَ وَ بَعْضُهُمْ يَقُولُ ذَهَبَ فَلَا يَبْقَى عَلَى أَمْرِهِ مِنْ أَصْحَابِهِ إِلَّا نَفَرٌ يَسِيرٌ لَا يَطَّلِعُ عَلَى مَوْضِعِهِ أَحَدٌ مِنْ وَلِيٍّ وَ لَا غَيْرِهِ إِلَّا الْمَوْلَى الَّذِي يَلِي أَمْرَ.

و او از ابى عبد اللَّه (امام صادق) عليه السّلام كه فرمود: صاحب اين امر را دو غيبت است كه يكى از آن دو آنقدر بدرازا ميكشد كه بعضى ميگويند مرد و بعضى ميگويند كشته شد و بعضى ميگويند: رفت پس بجز اندكى از اصحاب او كسى بر امر او باقى نميماند و از جايگاهش هيچ كس را از دوست و بيگانه اطلاعى نباشد مگر همان نوكرى كه بكارهاى آن حضرت ميرسد.

صاحب كتاب در پايان كتاب مي‌نويسد:

ولو لم يكن يروى في الغيبة إلا هذا الحديث لكان فيه كفاية لمن تأمله.

و اگر در باب غيبت بجز همين يك حديث نقل نشده بود براى كسى كه تأمّل در آن كند كافى بود.

كتاب الغيبة – محمد بن إبراهيم النعماني، ص176، ح 5

5. روايت امام صادق عليه السلام

مرحوم كليني در كافي از امام صادق عليه السلام روايت ديگري را نيز آورده است:

20 مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى وَ أَحْمَدُ بْنُ إِدْرِيسَ عَنِ الْحَسَنِ بْنِ عَلِيٍّ الْكُوفِيِّ عَنْ عَلِيِّ بْنِ حَسَّانَ عَنْ عَمِّهِ عَبْدِ الرَّحْمَنِ بْنِ كَثِيرٍ عَنْ مُفَضَّلِ بْنِ عُمَرَ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ عليه السلام يَقُولُ لِصَاحِبِ هَذَا الْأَمْرِ غَيْبَتَانِ إِحْدَاهُمَا يَرْجِعُ مِنْهَا إِلَى أَهْلِهِ وَ الْأُخْرَى يُقَالُ هَلَكَ فِي أَيِّ وَادٍ سَلَكَ قُلْتُ كَيْفَ نَصْنَعُ إِذَا كَانَ كَذَلِكَ قَالَ إِذَا ادَّعَاهَا مُدَّعٍ فَاسْأَلُوهُ عَنْ أَشْيَاءَ يُجِيبُ فِيهَا مِثْلَه.

مفضل بن عمر گويد: شنيدم امام صادق عليه السلام ميفرمود براى صاحب الامر دو غيبت است، در نخستين آنها بسوى خانواده‏اش مراجعت ميكند. و در ديگرى مردم ميگويند: هلاك شد و در كدام وادى افتاد: عرضكردم: اگر چنان شد. ما چه كنيم؟ فرمود: هر گاه كسى مدعى امامت شد، مسائلى از او بپرسيد كه مثل امام جواب دهد (اگر پاسخ درست نگفت، او امام نيست)

الكليني الرازي، أبو جعفر محمد بن يعقوب بن إسحاق (متوفاى328 هـ)، الأصول من الكافي، ج‏1، ص341، ناشر: اسلاميه‏، تهران‏، الطبعة الثانية،1362 هـ.ش.

روايات اين دسته فراوان است ما به همين مقدار اكتفا مي‌كنيم.

دسته دوم: خبر از غيبت كبراي امام زمان (ع)

دسته ديگري از روايات به صورت مطلق يك نوع غيبت را براي آن حضرت بيان كرده اند و مراد همان غيببت كبرا و طولاني ايشان است. در اين قسمت نيز روايات فراوان است در ابتد يك روايت با تصحيح سند و بقيه روايات را بعداز آن ذكر مي‌نماييم:

1. روايت رسول خدا (ص) تَكُونُ‏ لَهُ‏ غَيْبَةٌ وَ حَيْرَةٌ (سند صحيح)

در اين روايت صحيح، رسول خدا صلي الله عليه و‌آله از غايب شدن فرزندش حضرت مهدي (عجل الله تعالي فرجه الشريف) خبر داده و تصريح نموده كه غيبت او به گونه‌اي است كه مردم در آن حيران مي‌شوند:

حَدَّثَنَا أَبِي وَ مُحَمَّدُ بْنُ الْحَسَنِ وَ مُحَمَّدُ بْنُ مُوسَى الْمُتَوَكِّلُ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمْ قَالُوا حَدَّثَنَا سَعْدُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ وَ عَبْدُ اللَّهِ بْنُ جَعْفَرٍ الْحِمْيَرِيُّ وَ مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى الْعَطَّارُ جَمِيعاً قَالُوا حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى وَ إِبْرَاهِيمُ بْنُ هَاشِمٍ وَأَحْمَدُ بْنُ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ الْبَرْقِيُّ وَ مُحَمَّدُ بْنُ الْحُسَيْنِ بْنِ أَبِي الْخَطَّابِ جَمِيعاً قَالُوا حَدَّثَنَا أَبُو عَلِيٍّ الْحَسَنُ بْنُ مَحْبُوبٍ السَّرَّادُ عَنْ دَاوُدَ بْنِ الْحُصَيْنِ عَنْ أَبِي بَصِيرٍ عَنِ الصَّادِقِ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ آبَائِهِ عليهم السلام قَالَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلي الله عليه وآله وسلم

الْمَهْدِيُّ مِنْ وُلْدِي اسْمُهُ اسْمِي وَكُنْيَتُهُ كُنْيَتِي أَشْبَهُ النَّاسِ بِي خَلْقاً وَ خُلْقاً تَكُونُ‏ لَهُ‏ غَيْبَةٌ وَ حَيْرَةٌ حَتَّى تَضِلَّ الْخَلْقُ عَنْ أَدْيَانِهِمْ فَعِنْدَ ذَلِكَ يُقْبِلُ كَالشِّهَابِ الثَّاقِبِ فَيَمْلَؤُهَا قِسْطاً وَ عَدْلًا كَمَا مُلِئَتْ ظُلْماً وَ جَوْراً.

رسول خدا صلي الله عليه وآله فرمود: مهدي از فرزندان من است، همنام و هم کنيه من است. او شبيه‌ترين شخص نسبت به من از نظر صورت و سيرت است. او داراي غيبتي است که مردم حيران هستند؛ به حدي که مردم از دين‌شان بر مي‌گردند، در اين زمان است که او همانند ستاره نفوذ کننده خواهد آمد و زمين را پر از عدل و داد خواهد کرد؛ همان‌گونه که پر از ظلم و جور شده است.

الصدوق، ابوجعفر محمد بن علي بن الحسين (متوفاى381هـ)، كمال الدين و تمام النعمة، ج‏1، ص287، ح4، ناشر:‌اسلامية ـ تهران‏، الطبعة الثانية‏، 1395 هـ.

اين روايت چند مطلب را ثابت مي‌کند:

1.  حضرت مهدي (عجل الله تعالي فرجه الشريف) از نسل رسول خدا صلي الله عليه وآله است؛

2. آن حضرت غيبت طولاني خواهد داشت که در اين دوران عده‌اي به خاطر عدم ايمان به گفته‌هاي رسول خدا صلي الله عليه وآله از دين خود خارج و گمراه مي‌شوند.

3. حضرت مهدي (عليه السلام) در چنين دوراني ظهور خواهند کرد.

4. آن حضرت از نظر اخلاق و سيرت شبيه‌ترين فرد به رسول خدا صلي الله عليه وآله است. اين مسأله مي‌تواند در پاسخ به شبهه وهابيت که مدعي هستند آن حضرت در زمان ظهور خونريزي زيادي خواهد کرد، کاربرد زيادي دارد.

بررسي سند روايت

ا) علي بن الحسين بن بابويه:

او از فقها و از موثقين و علماء قم است، نجاشي در باره او مي‌گويد:

شيخ القميين في عصره ومتقدمهم، وفقيههم، وثقتهم…

النجاشي، أحمد بن علي، رجال النجاشي، ص261، مؤسسة النشر الاسلامي ـ قم.

و شيخ طوسي او را از فقهاي بزرگ شيعه و ثقه مي‌داند:

كان فقيها، جليلا، ثقة.

الطوسي، محمد بن الحسن، الفهرست، ص157، مؤسسة نشر الفقاهة؛ الخوئي، السيد أبو القاسم، معجم رجال الحديث، ج12، ص397ـ 398.

ب) محمد بن الحسن بن فروخ الصفار:

نجاشي مي‌گويد: در ميان عالمان شيعه قم، داراي قدر و منزلت، مورد اعتماد، گرانقدر و برتر از ديگران بوده و روايات او، افتادگي كمتري داشت:

كان وجها في أصحابنا القميين، ثقة، عظيم القدر، راجحا، قليل السقط في الرواية.

رجال النجاشي، ص354

ج) سعد بن عبد الله الأشعري:

نجاشي او را عالم بزرگ، فقيه و چهره شناخته شده شيعه معرفي کرده است:

شيخ هذه الطائفة وفقيهها ووجهها….

رجال النجاشي، ص177

و شيخ طوسي نيز مي‌گويد که او گرانقدر و قابل اعتماد بوده است.

جليل القدر، ثقة.

الفهرست، ص135

د) محمد بن الحسين أبي الخطاب:

نجاشي مي‌گويد: وي فرد با عظمت در ميان علماي شيعه بوده و بسيار گرانقدر است، روايات زيادي نقل کرده و مورد اعتماد است و داراي شخصيت برجسته بود. تأليفات خوبي داشت و روايات او اطمينان آور است:

جليل من أصحابنا، عظيم القدر، كثير الرواية، ثقة، عين، حسن التصانيف، مسكون إلى روايته…

رجال النجاشي، ص334.

و شيخ طوسي او را با عنوان «کوفي ثقه» ياد مي‌کند:

كوفي، ثقة.

رجال الطوسي، ص379

هـ) حسن بن محبوب:

شيخ طوسي مي‌گويد که وي اهل کوفه و مورد اعتماد است. بسيار گرانقدر و يکي از ارکان چهارگانه عصر خويش بوده است:

كوفي، ثقة. وكان جليل القدر، يعد في الأركان الأربعة في عصره.

الفهرست، ص96

و) داود بن الحصين:

داود بن حصين الأسدي: مولاهم، كوفي، ثقة.

رجال النجاشي ، ص 159

ز)‌ ابو بصير اسدي:

او يکي از اصحاب اجماع است که علماي شيعه اتفاق دارند اگر روايتي با سند صحيح به او منتهي شود، صحيح است. نجاشي در باره او مي‌نويسد:

يحيى بن القاسم، أبو بصير الأسدي، وقيل أبو محمد: ثقة، وجيه…

«يحيي بن قاسم، أبو بصير أسدي و گفته شده أبو محمد: مورد اعتماد و بزرگ قوم و داراي قدر منزلت بوده است».

رجال النجاشي، ص441

نتيجه: اين روايت سندش صحيح است.

روايت فوق از طريق جابر بن عبد الله انصاري نيز نقل شده است:

حَدَّثَنَا جَعْفَرُ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ مَسْرُورٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ حَدَّثَنَا الْحُسَيْنُ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ عَامِرٍ عَنْ عَمِّهِ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عَامِرٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ أَبِي عُمَيْرٍ عَنْ أَبِي جَمِيلَةَ الْمُفَضَّلِ بْنِ صَالِحٍ عَنْ جَابِرِ بْنِ يَزِيدَ الْجُعْفِيِّ عَنْ جَابِرِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ الْأَنْصَارِيِّ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلي الله عليه وآله الْمَهْدِيُّ مِنْ وُلْدِي اسْمُهُ اسْمِي وَ كُنْيَتُهُ كُنْيَتِي أَشْبَهُ النَّاسِ بِي خَلْقاً وَ خُلْقاً تَكُونُ بِهِ غَيْبَةٌ وَ حَيْرَةٌ تَضِلُّ فِيهَا الْأُمَمُ ثُمَّ يُقْبِلُ كَالشِّهَابِ الثَّاقِبِ يَمْلَؤُهَا عَدْلًا وَ قِسْطاً كَمَا مُلِئَتْ جَوْراً وَ ظُلْماً.

جابر بن عبد اللَّه انصارى از رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم روايت مي‌ كند كه فرمود: مهدى از فرزندان من است اسم او اسم من و كنيه او كنيه من است، از نظر خلق و خلق شبيه‏ترين مردم به من است، براى او غيبت و حيرتى است كه امّتها در آن گمراه شوند، سپس مانند شهاب ثاقب پيش آيد و زمين را پر از عدل و داد نمايد همان گونه كه پر از ظلم و جور شده باشد.

كمال الدين و تمام النعمة، ج‏1، ص286،‌ح1

2. روايت رسول خدا (ص):  يَا رَسُولَ اللَّهِ وَ لِلْقَائِمِ مِنْ وُلْدِكَ غَيْبَةٌ قَالَ إِي وَ رَبِّي

در روايت ديگر رسول خدا صلي الله عليه وآله از غيبت امام زمان عليه السلام خبر داده و اين موضوع را مايه آزمايش مؤمنان و غايب شدن حضرت را سري از اسرار الهي مي‌داند:

حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ مُوسَى بْنِ الْمُتَوَكِّلِ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ الْكُوفِيُّ قَالَ حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ إِسْمَاعِيلَ الْبَرْمَكِيُّ عَنْ عَلِيِّ بْنِ عُثْمَانَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْفُرَاتِ عَنْ ثَابِتِ بْنِ دِينَارٍ عَنْ سَعِيدِ بْنِ جُبَيْرٍ عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ‏ ص إِنَّ عَلِيَّ بْنَ أَبِي طَالِبٍ ع إِمَامُ أُمَّتِي وَ خَلِيفَتِي عَلَيْهَا مِنْ بَعْدِي وَ مِنْ وُلْدِهِ الْقَائِمُ الْمُنْتَظَرُ الَّذِي يَمْلَأُ اللَّهُ بِهِ الْأَرْضَ عَدْلًا وَ قِسْطاً كَمَا مُلِئَتْ جَوْراً وَ ظُلْماً وَ الَّذِي بَعَثَنِي بِالْحَقِّ بَشِيراً إِنَّ الثَّابِتِينَ عَلَى الْقَوْلِ بِهِ فِي زَمَانِ غَيْبَتِهِ لَأَعَزُّ مِنَ الْكِبْرِيتِ الْأَحْمَرِ فَقَامَ إِلَيْهِ جَابِرُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ الْأَنْصَارِيُّ فَقَالَ يَا رَسُولَ اللَّهِ وَ لِلْقَائِمِ مِنْ وُلْدِكَ غَيْبَةٌ قَالَ إِي وَ رَبِّي وَ لِيُمَحِّصَ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا وَ يَمْحَقَ الْكافِرِينَ يَا جَابِرُ إِنَّ هَذَا الْأَمْرَ أَمْرٌ مِنْ أَمْرِ اللَّهِ وَ سِرٌّ مِنْ سِرِّ اللَّهِ مَطْوِيٌّ عَنْ عِبَادِ اللَّهِ فَإِيَّاكَ وَ الشَّكَّ فِيهِ فَإِنَّ الشَّكَّ فِي أَمْرِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ كُفْرٌ

ابن عبّاس از رسول خدا صلوات اللَّه عليه روايت كند كه فرمود: عليّ بن- أبى طالب پس از من امام امّت و خليفه من بر آنها خواهد بود و قائم منتظرى كه زمين را پر از عدل و داد نمايد همان گونه كه پر از ظلم و جور شده باشد از فرزندان اوست و قسم به خدايى كه مرا بشير و نذير مبعوث فرمود كسانى كه در دوران غيبتش بر اعتقاد بدو ثابت باشند از كبريت احمر كمياب‏ترند، آنگاه جابر بن- عبد اللَّه انصارىّ برخاست و پيش آمد و گفت: آيا قائمى كه از فرزندان توست غيبت دارد؟ فرمود: به خدا چنين است تا در آن غيبت مؤمنان باز شناخته شده و كافران نابود شوند، اى جابر! اين امر از امور الهى و سرّى از اسرار ربوبى و مستور از بندگان خدا است، مبادا در آن شكّ كنى كه شكّ در امر خداى تعالى كفر است.

كمال الدين و تمام النعمة، ج‏1، ص: 288، ح7

3. روايت امير مؤمنان (ع): لِلْقَائِمِ مِنَّا غَيْبَةٌ أَمَدُهَا طَوِيلٌ

امير مؤمنان عليه السلام نيز تصريح مي‌كند كه حضرت مهدي عليه السلام غيبت طولاني دارد. شيخ صدوق روايت آن حضرت را با اين متن نقل كرده است:

حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ أَحْمَدَ الشَّيْبَانِيُّ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ جَعْفَرٍ الْكُوفِيُّ قَالَ حَدَّثَنَا سَهْلُ بْنُ زِيَادٍ الْآدَمِيُّ قَالَ حَدَّثَنَا عَبْدُ الْعَظِيمِ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ الْحَسَنِيُّ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ مُوسَى بْنِ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ عليه السلام عَنْ أَبِيهِ عَنْ آبَائِهِ عَنْ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ عليه السلام قَالَ لِلْقَائِمِ مِنَّا غَيْبَةٌ أَمَدُهَا طَوِيلٌ كَأَنِّي بِالشِّيعَةِ يَجُولُونَ جَوَلَانَ النَّعَمِ فِي غَيْبَتِهِ يَطْلُبُونَ الْمَرْعَى فَلَا يَجِدُونَهُ أَلَا فَمَنْ ثَبَتَ مِنْهُمْ عَلَى دِينِهِ وَ لَمْ يَقْسُ قَلْبُهُ لِطُولِ أَمَدِ غَيْبَةِ إِمَامِهِ فَهُوَ مَعِي فِي دَرَجَتِي يَوْمَ الْقِيَامَةِ ثُمَّ قَالَ عليه السلام إِنَّ الْقَائِمَ مِنَّا إِذَا قَامَ لَمْ يَكُنْ لِأَحَدٍ فِي عُنُقِهِ بَيْعَةٌ فَلِذَلِكَ تَخْفَى وِلَادَتُهُ وَ يَغِيبُ شَخْصُه.

عبد العظيم بن عبد اللَّه حسنى از امام نهم روايت كرده است كه از گفته پدرانش حديث كرده كه امير المؤمنين (ع) فرمود براى قائم ما غيبتى است كه مدتش طولانى است گويا من شيعه را مى بينم كه در غيبتش چون چهارپايان جولان ميزنند و چراگاه ميجويند و به دست نمى‏آورند آگاه باشيد هر كدامشان بر دين خود ثابت بماند و براى طول غيبت امام دلش دچار قساوت نشود او در روز قيامت در درجه من با من است سپس فرمود براستى قائم ما چون قيام كند براى كسى در گردن او بيعتى نباشد و از اين جهت است كه ولادتش پنهان و شخص او غائب است.

كمال الدين و تمام النعمة، ج‏1، ص 303، ح14

4. روايت امام حسين (ع) : لَهُ غَيْبَةٌ يَرْتَدُّ فِيهَا أَقْوَامٌ وَ يَثْبُتُ فِيهَا عَلَى الدِّينِ آخَرُونَ

امام حسين عليه السلام نيز شبيه فرمايش اميرمؤمنان عليه السلام غيبت حضرت مهدي را به گونه طولاني بيان كرده است كه يك عده در شك و ترديد مي‌افتند:

3 حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ زِيَادِ بْنِ جَعْفَرٍ الْهَمَدَانِيُّ قَالَ حَدَّثَنَا عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ بْنِ هَاشِمٍ عَنْ أَبِيهِ عَنْ عَبْدِ السَّلَامِ بْنِ صَالِحٍ الْهَرَوِيِّ قَالَ أَخْبَرَنَا وَكِيعُ بْنُ الْجَرَّاحِ عَنِ الرَّبِيعِ بْنِ سَعْدٍ عَنْ عَبْدِ الرَّحْمَنِ بْنِ سَلِيطٍ قَالَ قَالَ الْحُسَيْنُ بْنُ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ عليه السلام مِنَّا اثْنَا عَشَرَ مَهْدِيّاً أَوَّلُهُمْ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ عَلِيُّ بْنُ أَبِي طَالِبٍ وَ آخِرُهُمُ التَّاسِعُ مِنْ وُلْدِي وَ هُوَ الْإِمَامُ الْقَائِمُ بِالْحَقِّ يُحْيِي اللَّهُ بِهِ الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِها وَ يُظْهِرُ بِهِ دِيْنَ الْحَقِّ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ وَ لَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُونَ لَهُ غَيْبَةٌ يَرْتَدُّ فِيهَا أَقْوَامٌ وَ يَثْبُتُ فِيهَا عَلَى الدِّينِ آخَرُونَ فَيُؤْذَوْنَ وَ يُقَالُ لَهُمْ مَتى‏ هذَا الْوَعْدُ إِنْ كُنْتُمْ صادِقِينَ أَمَا إِنَّ الصَّابِرَ فِي غَيْبَتِهِ عَلَى الْأَذَى وَ التَّكْذِيبِ بِمَنْزِلَةِ الْمُجَاهِدِ بِالسَّيْفِ بَيْنَ يَدَيْ رَسُولِ اللَّهِ.

عبد الرحمن بن سليط مي‌گويد حسين بن على بن ابى طالب عليهما السّلام فرمود ما دوازده مهدى داريم اول آنها امير المؤمنين على بن ابى طالب است و آخر آنها نهمين فرزند من است و او است امام قائم بحق كه خدا به واسطه او زمين را پس از مردگى زنده كند و دين را آشكار كند و بر همه اينها پيروز نمايد و اگر چه مشركان را بد آيد براى او غيبتى است طولانى كه جمعى در آن از دين بيرون روند و ديگران بر دين پا برجا بمانند و آزار كشند و به آنها گفته شود اين وعده چه وقت عملى شود اگر شما راست‏گويانيد آگاه باشيد كه صبركنندگان در غيبت او بر آزار و تكذيب بمانند جهادكنندگان با شمشيرند در ركاب رسول خدا (ع).

كمال الدين و تمام النعمة، ج‏1، ص 317، ح3

5. روايت امام سجاد (ع) : فِي الْقَائِمِ مِنَّا سُنَنٌ مِنَ الْأَنْبِيَاءِ

امام سجاد عليه السلام مي‌فرمايد:‌ حضرت مهدي سنت هاي انبياء را دارد و سنت حضرت موسي غيبت و خوف اوست كه در وجود حضرت مهدي است:

حَدَّثَنَا الشَّرِيفُ أَبُو الْحَسَنِ عَلِيُّ بْنُ مُوسَى بْنِ أَحْمَدَ بْنِ إِبْرَاهِيمَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ مُوسَى بْنِ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ عليه السلام قَالَ حَدَّثَنَا أَبُو عَلِيٍّ مُحَمَّدُ بْنُ هَمَّامٍ قَالَ حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ مُحَمَّدٍ النَّوْفَلِيُّ قَالَ حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ هِلَالٍ عَنْ عُثْمَانَ بْنِ عِيسَى الْكِلَابِيِّ عَنْ خَالِدِ بْنِ نَجِيحٍ عَنْ حَمْزَةَ بْنِ حُمْرَانَ عَنْ أَبِيهِ حُمْرَانَ بْنِ أَعْيَنَ عَنْ سَعِيدِ بْنِ جُبَيْرٍ قَالَ سَمِعْتُ سَيِّدَ الْعَابِدِينَ عَلِيَّ بْنَ الْحُسَيْنِ عليه السلام يَقُولُ فِي الْقَائِمِ مِنَّا سُنَنٌ مِنَ الْأَنْبِيَاءِ سُنَّةٌ مِنْ أَبِينَا آدَمَ عليه السلام وَ سُنَّةٌ مِنْ نُوحٍ وَ سُنَّةٌ مِنْ إِبْرَاهِيمَ وَ سُنَّةٌ مِنْ مُوسَى وَ سُنَّةٌ مِنْ عِيسَى وَ سُنَّةٌ مِنْ أَيُّوبَ وَ سُنَّةٌ مِنْ مُحَمَّدٍ صلي الله عليه وآله فَأَمَّا مِنْ آدَمَ وَ نُوحٍ فَطُولُ الْعُمُرِ وَ أَمَّا مِنْ إِبْرَاهِيمَ فَخَفَاءُ الْوِلَادَةِ وَ اعْتِزَالُ النَّاسِ وَ أَمَّا مِنْ مُوسَى فَالْخَوْفُ وَ الْغَيْبَةُ وَ أَمَّا مِنْ عِيسَى فَاخْتِلَافُ النَّاسِ فِيهِ وَ أَمَّا مِنْ أَيُّوبَ فَالْفَرَجُ بَعْدَ الْبَلْوَى وَ أَمَّا مِنْ مُحَمَّدٍ صلي الله عليه وآله فَالْخُرُوجُ بِالسَّيْف.

سعيد بن جبير گويد از امام چهارم شنيدم مي فرمود در قائم از روش هفت پيغمبر باشد روشى از پدر ما آدم و روشى از نوح و روشى از ابراهيم و روشى از موسى و روشى از عيسى و روشى از ايوب و روشى از محمد (ص)، روش آدم و نوح طول عمر است و از ابراهيم پنهانى ولادت است و كناره‏گيرى از مردم و از موسى ترس و غيبت است و از عيسى اختلاف مردم در باره او است و از ايوب فرج بعد از گرفتاريست و از محمد (ص) خروج با شمشير است.

كمال الدين و تمام النعمة، ج‏1، ص 322، ح3

6. روايت امام باقر (ع) : وَ أَمَّا شَبَهُهُ مِنْ مُوسَى ع فَدَوَامُ خَوْفِهِ وَ طُولُ غَيْبَتِهِ

امام باقر عليه السلام نيز شباهت هاي رسولان الهي را بيان كرده و از جمله شباهت حضرت مهدي عليه السلام را با حضرت موسي، طولاني بودن غيبت آن حضرت مي‌داند. متن روايت به نقل شيخ صدوق اين است:

وَ حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ عِصَامٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ يَعْقُوبَ الْكُلَيْنِيُّ قَالَ حَدَّثَنَا الْقَاسِمُ بْنُ الْعَلَاءِ قَالَ حَدَّثَنَا إِسْمَاعِيلُ بْنُ عَلِيٍّ الْقَزْوِينِيُّ قَالَ حَدَّثَنِي عَلِيُّ بْنُ إِسْمَاعِيلَ عَنْ عَاصِمِ بْنِ حُمَيْدٍ الْحَنَّاطِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ الثَّقَفِيِّ الطَّحَّانِ قَالَ دَخَلْتُ عَلَى أَبِي جَعْفَرٍ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ الْبَاقِرِ عليه السلام وَ أَنَا أُرِيدُ أَنْ أَسْأَلَهُ عَنِ الْقَائِمِ مِنْ آلِ مُحَمَّدٍ صلي الله عليه وآله فَقَالَ لِي مُبْتَدِئاً يَا مُحَمَّدَ بْنَ مُسْلِمٍ إِنَّ فِي الْقَائِمِ مِنْ آلِ مُحَمَّدٍ صلي الله عليه وآله شَبَهاً مِنْ خَمْسَةٍ مِنَ الرُّسُلِ يُونُسَ بْنِ مَتَّى وَ يُوسُفَ بْنِ يَعْقُوبَ وَ مُوسَى وَ عِيسَى وَ مُحَمَّدٍ صلي الله عليه وآله فَأَمَّا شَبَهُهُ مِنْ يُونُسَ بْنِ مَتَّى فَرُجُوعُهُ مِنْ غَيْبَتِهِ وَ هُوَ شَابٌّ بَعْدَ كِبَرِ السِّنِّ وَ أَمَّا شَبَهُهُ مِنْ يُوسُفَ بْنِ يَعْقُوبَ عليه السلام فَالْغَيْبَةُ مِنْ خَاصَّتِهِ وَ عَامَّتِهِ وَ اخْتِفَاؤُهُ مِنْ إِخْوَتِهِ وَ إِشْكَالُ أَمْرِهِ عَلَى أَبِيهِ يَعْقُوبَ عليه السلام مَعَ قُرْبِ الْمَسَافَةِ بَيْنَهُ وَ بَيْنَ أَبِيهِ وَ أَهْلِهِ وَ شِيعَتِهِ وَ أَمَّا شَبَهُهُ مِنْ مُوسَى عليه السلام فَدَوَامُ خَوْفِهِ وَ طُولُ غَيْبَتِهِ وَ خَفَاءُ وِلَادَتِهِ وَ تَعَبُ شِيعَتِهِ مِنْ بَعْدِهِ مِمَّا لَقُوا مِنَ الْأَذَى وَ الْهَوَانِ إِلَى أَنْ أَذِنَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ فِي ظُهُورِهِ وَ نَصْرِهِ وَ أَيَّدَهُ عَلَى عَدُوِّهِ …

محمد بن مسلم ثقفى طحان مي‌گويد حضور ابو جعفر امام پنجم رسيدم و قصد داشتم در باره قائم آل محمد از او پرسش كنم بدون سؤال به من فرمود اى محمد بن مسلم به راستى در قائم از خاندان محمد (ع) روش از پنج پيغمبر است يونس بن متى، يوسف بن يعقوب و موسى و عيسى و محمد صلوات اللَّه عليهم روش از يونس بن متى اينست كه بعد از غيبت خود بر ميگردد در حالى كه جوانست و سن بسيارى دارد و اما روش از يوسف بن يعقوب اينست كه از خاص و عام غائب است و از برادرانش پنهانست و امر او بر پدرش يعقوب پوشيده است با آنكه مسافت ميان او و پدرش و خاندانش و شيعيانش كم است و امام روش موسى عليه السّلام خوف مداوم، طول غيبت و خفاء ولادت و رنج و تعب شيعيان بعد از وى بر اثر آزار و خوارى كه از دشمنان بينند تا آنگاه كه خداى عز و جل اجازه ظهور او را دهد و او را يارى كند و بر دشمنش تأييد نمايد. …

كمال الدين و تمام النعمة، ج‏1، ص: 328، ح7

7. روايت امام صادق (ع) : أَمَا وَ اللَّهِ لَيَغِيبَنَّ إِمَامُكُمْ سِنِيناً مِنْ دَهْرِكُمْ

امام صادق عليه السلام در روايتي از غيبت طولاني آن حضرت خبر داده و اين مسأله را مايه آزمايش و امتحان مردم آخر الزمان مي‌داند:

حَدَّثَنَا أَبِي وَ مُحَمَّدُ بْنُ الْحَسَنِ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمَا قَالا حَدَّثَنَا سَعْدُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ وَ عَبْدُ اللَّهِ بْنُ جَعْفَرٍ الْحِمْيَرِيُّ وَ أَحْمَدُ بْنُ إِدْرِيسَ جَمِيعاً قَالُوا حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى وَ مُحَمَّدُ بْنُ الْحُسَيْنِ بْنِ أَبِي الْخَطَّابِ وَ مُحَمَّدُ بْنُ عَبْدِ الْجَبَّارِ وَ عَبْدُ اللَّهِ بْنُ عَامِرِ بْنِ سَعْدٍ الْأَشْعَرِيُّ عَنْ عَبْدِ الرَّحْمَنِ بْنِ أَبِي نَجْرَانَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْمُسَاوِرِ عَنِ الْمُفَضَّلِ بْنِ عُمَرَ الْجُعْفِيِّ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ عليه السلام قَالَ سَمِعْتُهُ يَقُولُ إِيَّاكُمْ وَ التَّنْوِيهَ أَمَا وَ اللَّهِ لَيَغِيبَنَّ إِمَامُكُمْ سِنِيناً مِنْ دَهْرِكُمْ وَ لَتُمَحَّصُنَّ حَتَّى يُقَالَ مَاتَ أَوْ هَلَكَ بِأَيِّ وَادٍ سَلَكَ وَ لَتَدْمَعَنَّ عَلَيْهِ عُيُونُ الْمُؤْمِنِينَ وَ لَتُكْفَؤُنَّ كَمَا تُكْفَأُ السُّفُنُ فِي أَمْوَاجِ الْبَحْرِ وَ لَا يَنْجُو إِلَّا مَنْ أَخَذَ اللَّهُ مِيثَاقَهُ وَ كَتَبَ فِي قَلْبِهِ الْإِيمَانَ وَ أَيَّدَهُ بِرُوحٍ مِنْهُ وَ لَتُرْفَعَنَّ اثْنَتَا عَشْرَةَ رَايَةً مُشْتَبِهَةً لَا يُدْرَى أَيٌّ مِنْ أَيٍّ قَالَ فَبَكَيْتُ فَقَالَ لِي مَا يُبْكِيكَ يَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ فَقُلْتُ وَ كَيْفَ لَا أَبْكِي وَ أَنْتَ تَقُولُ اثْنَتَا عَشْرَةَ رَايَةً مُشْتَبِهَةً لَا يُدْرَى أَيٌّ مِنْ أَيٍّ فَكَيْفَ نَصْنَعُ قَالَ فَنَظَرَ إِلَى شَمْسٍ دَاخِلَةٍ فِي الصُّفَّةِ فَقَالَ يَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ تَرَى هَذِهِ الشَّمْسَ قُلْتُ نَعَمْ قَالَ وَ اللَّهِ لَأَمْرُنَا أَبْيَنُ مِنْ هَذِهِ الشَّمْس.

مفضل بن عمر جعفى مي‌گويد از امام ششم شنيدم مي‌فرمود از ثنويه (معتقدان به يزدان و اهريمن) بر حذر باشيد به خدا امام شما مدتى از عمرش غايب باشد و آزمايش شويد تا گويند مرده است يا نابود شده در كدام دره رفته چشم مؤمنان بر او سخت بگريد و چون امواج دريا زير و رو شوند و كسى نجات نيابد مگر آنكه خدا از او عهد ولايت گرفته و ايمان را در دلش نقش كرده و بارواح از آن خود ويرا كمك كرده، دوازده پرچم اشتباهكارى بالا رود كه يكى از ديگرى شناخته نشود و معلوم نباشد كدام از كيست؟ من گريستم، فرمود اى ابا عبد اللَّه چه تو را گريانيد گفتم چرا نگريم با اينكه شما مي‌فرمائيد دوازده پرچم اشتباهكارى بالا ميرود كه معلوم نباشد كدام از كيست؟ ما چه كنيم؟ گويد نگاهى بپرتو آفتاب افكند كه در گوشه ايوان تابيده بود و فرمود اى ابا عبد اللَّه اين آفتاب را مى‏بينى؟ عرضكردم آرى؛ فرمود امر امامت ما از اين آفتاب روشنتر است.

كمال الدين و تمام النعمة، ج‏2، ص 347، ح35

8. روايت امام كاظم (ع): يَغِيبُ عَنْ أَبْصَارِ النَّاسِ شَخْصُهُ وَلَا يَغِيبُ عَنْ‏ قُلُوبِ الْمُؤْمِنِينَ (سند صحيح)

امام موسي بن جعفر عليه السلام «نعمت باطني» را در آيه «وَأَسْبَغَ عَلَيْكُمْ نِعَمَهُ ظاهِرَةً وَباطِنَةً»، امام زمان عليه السلام مي‌داند كه از نظرها غايب شده اند و تصريح مي‌كند كه آن حضرت تنها از ديدگان غايب است نه از قلوب مؤمنان. مرحوم شيخ صدوق اين روايت را با سند صحيح اين گونه آورده است:

– حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ زِيَادِ بْنِ جَعْفَرٍ الْهَمَدَانِيُّ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ حَدَّثَنَا عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ بْنِ هَاشِمٍ عَنْ أَبِيهِ عَنْ أَبِي أَحْمَدَ مُحَمَّدِ بْنِ زِيَادٍ الْأَزْدِيِّ قَالَ: سَأَلْتُ سَيِّدِي مُوسَى بْنَ جَعْفَرٍ عليه السلام عَنْ قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَجَلَ‏ «وَأَسْبَغَ عَلَيْكُمْ نِعَمَهُ ظاهِرَةً وَباطِنَةً» (لقمان/20) فَقَالَ عليه السلام:

النِّعْمَةُ الظَّاهِرَةُ الْإِمَامُ الظَّاهِرُ وَالْبَاطِنَةُ الْإِمَامُ الْغَائِبُ فَقُلْتُ لَهُ وَيَكُونُ فِي الْأَئِمَّةِ مَنْ يَغِيبُ قَالَ نَعَمْ يَغِيبُ عَنْ أَبْصَارِ النَّاسِ شَخْصُهُ وَلَا يَغِيبُ عَنْ‏ قُلُوبِ الْمُؤْمِنِينَ ذِكْرُهُ وَهُوَ الثَّانِي‏ عَشَرَ مِنَّا يُسَهِّلُ اللَّهُ لَهُ كُلَّ عَسِيرٍ وَيُذَلِّلُ لَهُ كُلَّ صَعْبٍ وَيُظْهِرُ لَهُ كُنُوزَ الْأَرْضِ وَيُقَرِّبُ لَهُ كُلَّ بَعِيدٍ وَيُبِيرُ بِهِ كُلَّ جَبَّارٍ عَنِيدٍ وَيُهْلِكُ عَلَى يَدِهِ كُلَّ شَيْطَانٍ مَرِيدٍ ذَلِكَ ابْنُ سَيِّدَةِ الْإِمَاءِ الَّذِي تَخْفَى عَلَى النَّاسِ وِلَادَتُهُ وَلَا يَحِلُّ لَهُمْ تَسْمِيَتُهُ حَتَّى يُظْهِرَهُ اللَّهُ عَزَّ وَجَلَّ فَيَمْلَأَ الْأَرْضَ قِسْطاً وَعَدْلًا كَمَا مُلِئَتْ جَوْراً وَظُلْماً.

محمّد بن زياد أزدىّ گويد: از سرور خود موسى بن جعفر عليهما السّلام از تفسير اين كلام الهى پرسيدم: «و نعمتهاى آشكار و پنهان خود را به طور فراوان بر شما ارزانى داشته است» فرمود:

نعمت ظاهري امام ظاهر و نعمت باطني امام غائب است، گفتم: آيا در ميان ائمه كسى هست كه غائب شود؟

فرمود: آرى، شخص او از ديدگان مردم غايب مى‏شود امّا ياد او از قلوب مؤمنين نمي‌رود و او دوازدهمين فرد از ما امامان است، خداوند براى او هر امر سختى را آسان و هر امر دشوارى را هموار سازد و گنجهاى زمين را برايش آشكار كند و هر دوري را براى وى نزديک سازد و به توسّط وى تمامى‏ جبّاران لجوج را نابود كند و هر شيطان سرکشي را به دست او هلاك مي‌کند، او فرزند سرور كنيزان است كسى كه ولادتش بر مردمان پوشيده و ذكر نامش بر آنها روا نيست تا آنگاه كه خداى تعالى او را ظاهر ساخته و زمين را پر از عدل و داد نمايد؛ همان گونه كه پر از ظلم و جور شده باشد.

كمال الدين وتمام النعمة، ص368

اين روايت نيز سندش صحيح است، براي اطلاع از تصحيح سند ‌آن به اين آدرس (حديث شماره 26) مراجعه فرماييد:

http://www.valiasr-aj.com/fa/page.php?bank=question&id=24648

9. روايت امام رضا (ع): ذَاكَ الرَّابِعُ مِنْ وُلْدِي يُغَيِّبُهُ اللَّهُ فِي سِتْرِهِ (سند صحيح)

امام هشتم عليه السلام به ريان بن صلت مي‌فرمايد: صاحب الامر چهارمين شخص از فرزندان من است كه خداوند او را زير پرده غيبت قرار مي‌دهد:

7- حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ زِيَادِ بْنِ جَعْفَرٍ الْهَمَدَانِيُّ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ حَدَّثَنَا عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنِ الرَّيَّانِ بْنِ الصَّلْتِ قَالَ: قُلْتُ لِلرِّضَا عليه السلام: أَنْتَ صَاحِبُ هَذَا الْأَمْرِ؟

فَقَالَ أَنَا صَاحِبُ هَذَا الْأَمْرِ وَ لَكِنِّي لَسْتُ بِالَّذِي أَمْلَؤُهَا عَدْلًا كَمَا مُلِئَتْ جَوْراً وَكَيْفَ أَكُونُ ذَلِكَ عَلَى مَا تَرَى مِنْ ضَعْفِ بَدَنِي وَإِنَّ الْقَائِمَ‏ هُوَ الَّذِي‏ إِذَا خَرَجَ‏ كَانَ فِي سِنِّ الشُّيُوخِ وَمَنْظَرِ الشُّبَّانِ قَوِيّاً فِي بَدَنِهِ حَتَّى لَوْ مَدَّ يَدَهُ إِلَى أَعْظَمِ شَجَرَةٍ عَلَى وَجْهِ الْأَرْضِ لَقَلَعَهَا وَلَوْ صَاحَ بَيْنَ الْجِبَالِ لَتَدَكْدَكَتْ صُخُورُهَا يَكُونُ مَعَهُ عَصَا مُوسَى وَخَاتَمُ سُلَيْمَانَ عليه السلام ذَاكَ الرَّابِعُ مِنْ وُلْدِي يُغَيِّبُهُ اللَّهُ فِي سِتْرِهِ مَا شَاءَ ثُمَّ يُظْهِرُهُ فَيَمْلَأُ بِهِ الْأَرْضَ قِسْطاً وَعَدْلًا كَمَا مُلِئَتْ جَوْراً وَظُلْماً.

ريان بن صلت مي‌گويد به امام رضا عليه السلام عرض كردم شما صاحب الامر هستيد؟ فرمود من هم صاحب الامرم ولى آن صاحب الامر نيستم كه زمين را پر از عدالت كند چنانچه پر از ستم شده است و چگونه او باشم با اينكه مى‏بينى بدنم ضعيف است ولى قائم آنست كه چون ظهور كند در سن پيرانست و سيماى جوانان دارد نيرومند باشد تا بجائى كه اگر دست به بزرگترين درخت زمين اندازد آن را از جا بكند و اگر ميان كوه ها نعره كشد سنگهاى آنها از هم بپاشد با او است عصاى موسى و خاتم سليمان عليهما السلام او چهارمين فرزند من است خدا او را زير پرده خود دارد تا بخواهد سپس او را ظاهر كند تا زمين را پر از عدل و داد كند چنانچه پر از جور و ستم شده است.

الصدوق، ابوجعفر محمد بن علي بن الحسين (متوفاى381هـ)، كمال الدين و تمام النعمة، ص 376، تحقيق: علي اكبر الغفاري، ناشر: مؤسسة النشر الاسلامي ( التابعة ) لجماعة المدرسين ـ قم، 1405هـ .

اين روايت نيز صحيح است و سند آن در آدرس ذيل (حديث شماره 15) بررسي شده است:

http://www.valiasr-aj.com/fa/page.php?bank=question&id=24648

10. روايت امام عسكري (ع) : أَمَا إِنَّ لِوَلَدِي غَيْبَةً يَرْتَابُ فِيهَا النَّاسُ إِلَّا مَنْ عَصَمَهُ اللَّه

امام عسكري عليه السلام نيز از وجود فرزندش امام زمان عليه السلام و غيبت طولاني او خبر داده است:

حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ يَحْيَى الْعَطَّارُ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ حَدَّثَنَا سَعْدُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ قَالَ حَدَّثَنَا مُوسَى بْنُ جَعْفَرِ بْنِ وَهْبٍ الْبَغْدَادِيُّ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا مُحَمَّدٍ الْحَسَنَ بْنَ عَلِيٍّ عليه السلام يَقُولُ كَأَنِّي بِكُمْ وَ قَدِ اخْتَلَفْتُمْ بَعْدِي فِي الْخَلَفِ مِنِّي أَمَا إِنَّ الْمُقِرَّ بِالْأَئِمَّةِ بَعْدَ رَسُولِ اللَّهِ ص الْمُنْكِرَ لِوَلَدِي كَمَنْ أَقَرَّ بِجَمِيعِ أَنْبِيَاءِ اللَّهِ وَ رُسُلِهِ ثُمَّ أَنْكَرَ نُبُوَّةَ رَسُولِ اللَّهِ صلي الله عليه وآله وَ الْمُنْكِرُ لِرَسُولِ اللَّهِ صلي الله عليه وآله كَمَنْ أَنْكَرَ جَمِيعَ أَنْبِيَاءِ اللَّهِ لِأَنَّ طَاعَةَ آخِرِنَا كَطَاعَةِ أَوَّلِنَا وَ الْمُنْكِرَ لِآخِرِنَا كَالْمُنْكِرِ لِأَوَّلِنَا أَمَا إِنَّ لِوَلَدِي غَيْبَةً يَرْتَابُ فِيهَا النَّاسُ إِلَّا مَنْ عَصَمَهُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَل.

موسى بن جعفر بن وهب بغدادى مي‌گويد از امام حسن عسكرى (ع) شنيدم مى‏فرمود: گويا مى‏بينم شما بعد از من در باره جانشينم اختلاف داريد. آگاه باشيد كه هر كس به امامان بعد از پيغمبر اعتراف كند و منكر امامت فرزندم شود، چون كسى باشد كه به همه پيغمبران و رسل خدا اعتراف كند و منكر نبوت رسول خدا (ص) گردد و منكر رسول خدا مانند منكر همه پيغمبران خداست؛ زير اطاعت آخر ما چون طاعت اول ما لازم است آگاه باشيد كه براى فرزندم غيبتى است كه همه مردم در آن به شك افتند مگر آن كه خدايش نگهدارد.

كمال الدين و تمام النعمة، ج‏2، ص 409

روايات در اين قسمت فراوان است و ما گلچيني از آن ها را در اين نوشتار آورده ايم.

نتيجه:

طبق روايت صحيح در دسته اول و روايات صحيح در دسته دوم،‌ همه ائمه معصومين عليهم السلام از وقوع غيبت صغري و كبراي امام زمان عليه السلام خبر داده است و نكته مهم اين است كه شيعيان و محبان آن حضرت در اين دوران بر عقيده شان محكم و استوار بمانند و به اميد روزي بنشينند كه چهره زيبايش از پس پرده غيبت به در آيد و جهان از قدومش روشن و عدالت به فرمان او در روي زمين حاكم شود.

 

موفق باشيد

گروه پاسخ به شبهات

مؤسسه تحقيقاتي حضرت ولي عصر (عجل الله تعالي فرجه الشريف)

 

همچنین ببینید

دلایل قرآنی راز طول عمر امام زمان (عج)

حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قرائتی رئیس ستاد اقامه نماز در ذیل آیه ۱۴ سوره عنکبوت درباره ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *